8 ביוני 2015

סוחר חזר לביתו, לאחר מסע עסקים ממושך

סוחר חזר לביתו, לאחר מסע עסקים ממושך. בדרך ראה את המורה בצל גבעה בשעת דמדומים.
ככה אמר לו המורה מבלי שנשאל:

הכסף והרכוש הרב שצברת אינו שייך לך. הוא צל חולף ועובר, כמוך.
אתה עמל לשכנע אנשים לתת, ומאנשים אחרים לקחת, כדי שרכושך יתפח, כדי שתהיה גאה ומרוצה בעצמך, וכדי שכולם, גם בני המשפחה, החיים והמתים, יהיו גאים בך. אל תשלה עצמך. אתה מהלך על האדמה בחסד, לא בזכות. 
אתה מצליח לא כי העולם מאיר לך פנים,  ונכשל לא כי העולם נוטר לך. העולם אינו זוכר, ואינו  שוכח,  העולם אדיש לך, לאחרים, לכל אדם ולכל חי.  
הגמול וההצלחה שאתה זוכה הם אכן בשליטתך, במידה ותכיר בשולט בך ללא עוררין: כוחות הזמן, הטבע, ובסיבה-ותוצאה של מעשיך, ובמידה ותשלים שהם חלק בלתי נפרד ממך, ואינם ניתנים לשליטה ולשינוי.
נצח הוא סיפור שלך לעצמך. העולם, ומה שבו, מתחדש ומשתנה ללא הרף. אתה חלק בלתי נפרד מהשתנות זו. אל תצפה שדבר מה יוותר קבוע ומוצק לאורך זמן, בין אם הוא גוף, חומר, מחשבה או דיבור.
אל תתגאה כשאתה מצליח, אל תרפה ואל תתיאש כשאתה נכשל. כזה הוא מהלך חייך תמיד.
עליך ללמוד מהעבר מה שעשוי להיטיב עם עתידך. אל תדבק בעבר לשם כל מטרה אחרת. רגע שחלף, ארוע שקרה, לא יחזור עוד לעולם, מה הטעם לדוש בהם?  דבוק בטוב שעוד תעשה, דחה כל מחשבה או עניין שלא גורמים אלא לגעגוע כוזב, עצב ותסכול, ואמץ רק גורמים, השקפות ותובנות שיטיבו עמך.
הרכוש שצברת לא שייך לך ולא שייך לאיש. אתה חולף ברוח הזמן, הממון מתפזר, מתחלק, נלקח ונמוג, בית אחר נבנה במקום הקיים, הידיעה שאדמה רכושך הופכת חסרת ערך, ולאחר די זמן ממילא לא נשאר זכר מכל אלה, כמו גם לא ממך.
ההצלחה העסקית היא ברוכה, בתנאי שאיננה כרוכה בהונאה או פגיעה באחר. לעולם כבד את כולם, אל תיטור טינה לאיש, גם לא למי שמנסה לרמות או לפגוע בך. זה טבעו. השתדל להתרחק ממנו, כי אין רווח גדול יותר משלומך, עצמאותך וערכך בעיני עצמך.
גם אם תרוויח פחות, הרווח שזכית על כי נהגת בהגינות  באחר, גדול בהרבה.
לעולם אל תכשיל אחר. התרחק מחברת חמדנים, מוליכי שולל ורמאים, שכן טוב לעולם לא צומח מכאלה, תהינה הנסיבות אשר תהינה.
אל תחמוד, אל תמעל בכבוד, בגוף, בחופש וברכוש של אחר. כבודך בעיני עצמך חשוב בהרבה מכבוד חולף בעיני אחרים, יהיו אשר יהיו.
לעולם אל תמצא הצדקה כדי לחמוד ולהשחית לרווחתך או כדי לשמור על כבודך.  יכבדו אותך כפליים, כך גם אתה את עצמך, אם תקפיד לעשות טוב ולהיות הוגן.
חמדנות וכבוד הם אבן ריחיים על גבך. לעולם תרדוף אותם ולעולם יהיה בהם חֶסֶר, אלא אם תרפה ותשליך אותם לתמיד.  אם לא תעשה כן, תזכה בכבוד כל עוד אתה מצליח לאחוז ברכוש ומעמד, וכשתזקין או תיפול קודם – סְפוּרִים יזכרו לך חסד.
הכוונות ומעשיך הם כעלה הנושר ברוח, חסר תוחלת. אל תשלה עצמך! העולם לא יותיר זכר ממעשיך – אך עליך לשאת בתוצאות שלהם תמיד. הימנע מלפעול רק כדי להותיר אחריך זכרון כלשהו.  ממילא הזמן ישטוף הכל, ומאמציך יהיו לשווא.  

אך למרות הידיעה שברבות הזמן לא יזכרו אותך, עשה טוב בלב שלם לבני ביתך ולאחר. כך תפזר טוב בעולם, שיהפוך למקום טוב משהיה לאחרים ולכל חי.  זהו הגמול האמתי של חייך!
פעל תמיד בידיעה שאינך נעלה ואינך נחות  מאחרים, ובו בזמן אתה אכן ייחודי, כמו גם כל אחד אחר.
אל תשלה עצמך שחסד מעדיף אותך על פני אחרים. החסד אדיש, ורק אתה יוצק בו משמעות כשאתה חש בטוב וגורם לטוב.
כסוחר בעל השפעה ורכוש זכור: אל תשלה עצמך כי נבחרת ואתה מורם מעם. השתמש בחסד לטובה, בענווה ובאורך-רוח.  הזכות האמתית שבידך היא להרעיף ממנו על אחרים ועל הסביבה.
אל תישבע, כי אינך שולט על העומד להתרחש ועל מה שתוכל לעשות.  אל תישבע לשווא, כי זו הונאה בה אתה פוגע באחר. אין כל רוממות או קדושה בטכסים, חפצים, טקסטים, מעשים, הסכמים או מילים הפוגמים בכבודו או פוגעים בגופו או רכושו של האחר.  אין דבר מקודש מהוגנות, חמלה, נתינה וכיבוד האחר. אין דבר מקודש מחיי אדם וכל חי, כל עוד ניתן למנוע עוולות לאחרים.

סוחר מצליח! תפקידך בעולם הוא להיות חלק ממנו, בטוב ובהוגנות, להיות השראה לְטוֹבוּת, ובו בעת להנות מהשראה של אחרים. עשה את הטוב ביותר בעיסוק במסחר שאתה כה בקיא ומצוי, בהוגנות אמון ובענווה, ותראה ברכה בעמלך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגיבו בכיף. ניתן להגיב ללא הרשמה. שימו לב לבחור בתחתית שדה התגובה - ב"הגב כ"- (פרופיל) אופציה "אנונימי", שלא מונע ממך לכתוב שמך בגוף ההודעה, אך לא הכרחי.