19 במאי 2016

עץ אמת רוח החופש

איש שביקש לדעת אמת, בא אל המורה לשטוח בקשתו. המורה הנהן, ואמר לו מבלי שנשאל:

הו מחפש האמת! האמת איננה תלויה אי-שם ברקיע, וממתינה שתקטוף אותה, ולחילופין, בפי נביאים ודגולים, וכל שנותר הוא להנהן וליפול ארצה. מהות האמת מעצם טבעה היא זרע זעיר בלתי נראה, נובטת
ומתעצבת וצומחת לפרי משותף, על מצע מאמץ ושותפות עם העוסק בה.
מה האמת הזו שאתה מחפש? קָטֹנּוּ מלקבוע ולהבין אם אכן האמת שאנו סוברים, מכירים, או זו שנכיר, היא היא האמת. הרי אם כך הדבר, ואמת גדולה, אמתית שאין בילתה בפתחנו, נצפה שתצוף בעצמה, תתגלה במלוא אמתותה, ובכך יפוגו אמיתות שקריות כאד הבקר.
הו מחפש האמת! לא ניתן להכיר אמת נשגבה, השוכנת במרחבי אינסוף ללא גבולות וסייגים, כי מעצם הווייתה איננה, אלא עם הִשְׁכַּנְתָּ אותה בלבך שלך באופן טבעי ונכון, בלב צמא לאמת, תוך התכוונות ומאמץ אישי. ללא כן, אם בשמיים היא, כיצד תתנחל בארץ? ואם היא בארץ, מחוצה ללב, אין היא אמת, אלא לכל היותר מילוליות ריקה. עליך, שחפץ לדעת אותה, לעמול לשם כך בכל מאודך.
אל תשגה, הו איש מחפש האמת, אין אמת העומדת בפני עצמה אי-שם או אי-פה. אין ולא יכולה להיות אלא נובעת ושוכנת בתוכך, שכן בעצם הנהייה אחריה, עיצוב, כיור ופיסול בכל רגע ורגע, האמת ואתה נבראים מחדש, שוב ושוב לכדי דמותך, בצמיחה מתמדת, והבנה רחבה, גדולה ועמוקה יותר משהיתה.
צלול אל תהומות הנפש. ללא כן, היכרות שטחית עם נפשך שלך, היא היכרות שטחית עם אמת, וכל שנותר מילוליות ריקה שאין אחריה אמת. או אז הטמן את גרגיר האמת הבלתי נראה בלבך. התרועע עמה בחשכת מצולות נפשך, הנח לה לְהָאִירָם באור יקרות, לצמוח בתודעה. הזן אותה בסקרנות, צימאון, נהייה צרופה, לאחר שהטבת להעמיק במרקם העדין והחמקמק של הטוב. עֲמֹל בענווה, סלק כל שמץ תאווה לכבוד ולכל נגיעה אישית. חוש אותה בכל לבבך ובכל מאודך, חשוף צפונותיה חזור וחשוף, עד כמה שכישורך האישיים יאפשרו ועד כמה שתבונת הלב מגביהה ומגעת. חשוף חזור וּשְׁנֵה ושַׁלֵּשׁ, גלה ופעל להכיר היטב את תבונתך וכישוריך על הנשגבות שלהם ועל ּּמִגְבְּלוֹתֵיהֶם. כך תִּתְוַדֵּעַ לאמת, כך תצמחו לאמת אחת, כך יצמח עץ אמת רוח החופש, שאת צלו אתה מחפש.
אם תשאל, איש המחפש אמת, מאין לי שהאמת שאני אוחז בה ייחודית יחידה ואין בילתה? האם נכון לדרוש ולשאול אחרים, חיים או היו, אמרו או אומרים, וכל שנותר הוא להסכים לדעתם?
 הרי כל אחד מהם, בזמנו, היה איש ככל האנשים, בן אנוש, בשר ודם, מרגיש וחושב, סובר, טועה וצודק בדרכו, גם אם סגולותיו גדולים ומופלאים ממך. כך גם אם נחשפת לאמת בדרך כלשהי, אם נניח שהבנת בעצמך באופן כלשהו, גם אם היה זה באופן פלאי ומלא קסם, ונוכחת שזו האמת ואין בלתה - היא שלך, ונכונה לך, שכן היא צמחה בך, ואתה בה, בהתאמה למידותיך, לכושר הראייה, השכל והמישוש שלך. אל תשכח שאתה מוצא טוב בעצם ההשתלבות לכדי עץ אמת רוח החופש, מעשי ידך ותובנתך להתפאר, ואין זה מעניינך אם היא מתאימה לאחרים, והאם היא הולמת את אורח אישיותם כך או אחרת. הרי האמת שאתה מכיר, יודע ומתבונן, מעוצבת כבגד המותאם למידותיך הרוחניות, גם אם תסבור שהם גדולות ועצומות או קטנות בהשוואה לאחרים שאתה מכיר. אין כל סמכות, ומכאן כל טעם להבטיח אם בגד זה, שצמח מתוכך, גם אם תאמר לעצמך שאתה יגעת, ידעת, תפרת ולבשת, הוא הוא היחיד ותקף ואין בלתו. אין טעם לדעת האם הוא תואם למידות האחרים, ואל לך חלילה להניח, כי בידך הידע והסמכות לתפור בגד לכל אחד ואחד בהלימה למידותיו.
הו, איש המחפש אמת. והיה ותזכה לשבת בצל עץ אמת רוח החופש, אשריך וטוב לך על שבידך אמת כראות עיניך, ההולמת את מידותיך וטוּב לבך. אל לך לחפש, להשוות, לבחון ולדקדק אצל אחרים, שמא להם אמת נשגבה יותר, או שמא לסבור שזו שבלבך היא הטובה והנכונה ביותר. הבט על עצמך היטב. הבט על כל האנשים סביבך, אינך מכיר אותם, אין אתה יודע עליהם מאומה, אינך יודע ואינך מכיר את האמת שהשכינו בליבם, והטוב שהיא מחוללת אצלם, גם לא מידת אשרם וסיפוקם.
והיה, ומצאת מנוחה בצל עץ אמת רוח החופש, ראוי וחשוב להשמיעה בקול, אם אתה מוצא לנכון לעשות כן. עשה זאת בענווה ושפלות רוח. אולי תמצא שיש כאלה שיגלו דבר מה שלא חשבו, סברו, או ידעו קודם, וישמחו לה, גם אם אחרים לא. אולי יהיו כאלה שישתמשו לשם צמיחת עץ אמת רוח החופש משלהם, שכן תחת העץ יש מקום לנפש אחת בלבד, זו שהעניקה במסירות ותום וקבלה בהקשבה מכוונת היטב.
כך וגם כך טוב הוא, שכן אתה אחד ויחיד, והאמת שבלבך מיועדת לך, לאחד וליחיד שהוא אתה.
אברום רותם, מאי 2016

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תגיבו בכיף. ניתן להגיב ללא הרשמה. שימו לב לבחור בתחתית שדה התגובה - ב"הגב כ"- (פרופיל) אופציה "אנונימי", שלא מונע ממך לכתוב שמך בגוף ההודעה, אך לא הכרחי.